Kurs i milebrenning av tjære

Publisert 07.06.2022

I samarbeid med Telemark fylkeskommune, Riksantikvaren og Guvihaug Vikinglag kan vi med glede invitere til kurs i tjærebrenning!

Fra tirsdag 5. til 12. Juli arrangerer vi kurs i milebrenning på Nordagutu utenfor Notodden hos Guvihaug Vikinglag. Kurset vil omhandle nevertekking av milekjelen, stabling av tyrispik og uttak av torv.
Målgruppen for dette kurset er en sammensatt gruppe gryende produsenter for tjære fra Agder, Telemark, Innlandet, Rogaland og Vestfold. Under selve brenningen vil vi invitere bredt ut, og vi håper så mange som mulig vil være med og komme og se. Brenningen er veldig avhengig av vindstille, og spesifikke datoer er derfor ikke landet enda, men vil etter all sannsynlighet være rundt 7. - 12. Juli.

Formidlerne på kurset er Tor-Erling Moen og Jarle Heimdal fra tjæremiljøet i Bardu; UL Freidig. Vi er svært glade for å kunne høste av deres erfaringer med milebrenning i Nord.

Program:
- Nevertekking av milekjele. Hvis bjørka løper skal vi også få innføring i neverflekking.
- Stabling av mila. Vi skal stable ca. 10 kubikk med tyrispik.
- Uttak av torv. Vi tar ut langtorv og flak for tetting.
- Tetteseminar. Milen kles med torv og klargjøres for tenning.

- Brenning. Når været tillater det tenner vi milen. Det blir servert mat, og Guvihaug vikinglag legger opp til flere aktiviteter. Dette blir et familievennlig arrangement der vi håper mange kommer for å oppleve hvordan tjære lages. Selve brenningen estimeres til å vare i 2 - 3 døgn.

Les mer om Tjæreprosjektet

Lars Erik Haugen