Tørrmuringskurs på Tyndelsrudtunet

Publisert 14.02.2023

Kurs for lærlinger og unge håndverkere på Tyndelsrudtunet i Marker kommune. Har du lyst til å lære hvordan du bygger opp en grunnmur med tørrsteinsmuring?

Når: 1-3 sept. 2023, Dag 1 kl 9-17, Dag 2-3 kl 08-17

Kurssted: Gamlestua på Tyndelsrudtunet, Tynnelsrudveien 22, 1870 Ørje. Her skal vi bygge opp igjen grunnmuren til hovedbygningen som har stått på det verneverdige tunet siden 1760-tallet.

Pris: 1500 kr inkl. lunsj en dag.

Betales til Foreningen Tyndelsrudtunet kontonr: 1050 22 25273 senest 10 dager før kursets oppstart.

Arrangør: Foreningen Tyndelsrudtunet i samarbeid ned Fortidsminneforeningen, Sparebankstiftelsen DNB og Tradisjonshåndverk Weidner AS.

Kursholdere:

- Meik Weidner fra Tradisjonshåndverk Weidner AS

- Vegard Røhme, Bygningsvernrådgiver for MiA (Museene i Akershus)

Målgruppe: håndverkere, lærlinger og skoleelever.

Påmeldingsfrist: 15. aug. Kurset har en maksbegrensning på 8 stk. Håndverkere, lærlinger og skoleelever har førsteprioritet på dette kurset. Tildeling av plasser etter påmeldingstidspunkt. Om det er stor interesse vil det bli vurdert å holde flere kurs også for personer uten håndverksutdanning med interesse for tradisjonshåndverk.

Ta med: Hørselsvern/ørepropper, vernesko, arbeidstøy (fordel med kneputer), Øyevern/skogshjelm med visir, steinverktøy (håndslegge, spett e.l.) Drikke og lunsj til de to første dagene.

Innhold:
Teorien består av generell kunnskap om forskjellig murtyper f.eks kistemur, støttemur og eventuell enkle hagemurer. Det spesielle ved utformingen av muren er at naturstein blir lagt tørr oppå hverandre. Kurset vil formidle generell utforming, konstruksjon og visuell presentasjon av natursteinsmur. Deltagerne vil få teoretisk og praktisk kunnskap om egnet hjørnestein, hvilken steiner man bruker nederst i raden, og hvordan det skal se ut tilslutt.

Håndverksløftet er en satsing for å fremme tradisjonshåndverk i Norge, og er et samarbeid mellom Sparebankstiftelsen DNB og Fortidsminneforeningen. Tyndelsrudtunet er så heldige å få være med på satsingen etter at vi fikk midler fra Sparebankstiftelsen til istandsetting av Gamlestua. Mer detaljert informasjon om tilstanden før prosjektstart, fremdrift og videre plan gjennomgås under kurset.

Bakgrunn for kurset:
Kurset vil gi kursbevis og referanser for fremtidige prosjekter. Det er stor mangel på håndverkere innenfor tradisjonshåndverk. Om du har interessen for den delen av faget, er nettverksbyggingen gjennom dette kurset svært nyttig for jobbmuligheter fremover. Husk at fremtidens håndverkere må i større grad vedlikeholde eldre hus enn å bygge nye.

Følg oss gjerne på Facebook @Tyndelsrudtunet. Der kan du se flere bilder og mer informasjon om prosjektet med å «Istandsette Gamlstua på Tyndelsrudtunet»

Ikke nøl med å ta kontakt om det er noe du lurer på.

Meik Weidner, 930 03 370 eller post@weidner.no

Hedda Skagen Paulson 48128885 eller hedda@fortidsminneforeningen.no