Nå er det klart for å brenne tjære på Karmøy

Publisert 18.04.2023

Satser på lokal produksjon

Tyriveden har tørket i ett år. Nå er den stablet i milen og klar for å tennes og bli til varm flytende tjære. Men før det kan skje må det komme noen dager med lite vind.

– Dersom noen ønsker å komme bortom for å se og spørre så er det lov, med fare for å måtte bli med å holde en stokk før den festes, sier Mangor Bårdsen. Selve tjærebrenningen skal skje i mai.

Mangor, Helge og Sveinung hos Bårdsen restaurering skal brenne 10 kubikkmeter med tyrived i løpet av april eller mai og håper å produsere noen hundre liter tjære som skal brukes på stavkirker i Norge.

De har tidligere deltatt på Fortidsminneforeningens kurs i milebrenning. Nå er de klare for å etablere seg som lokal produsent, med støtte fra Rogaland fylkeskommune. Etableringen av milen er en del av Tjæreprosjektet som drives av Fortidsminneforeningen med midler fra Riksantikvaren.

Tyriveden har tørket siden i fjor

Mandag 17. april startet de med å stable milen med tyrived. Første del av prosessen var nevertekking av milebunnen. Langved legges på for å holde neveren på plass. Tyriveden stables som ringer, med en tue i midten som kalles tjuka.

Tyriveden ble sanket inn i fjor; gamle fururøtter med høyt harpiksinnhold ble røsket opp av jorden, så grovkløyvd, eller lompet, og deretter kløyvd opp til spik. Tyrispiken har form som smale vedkubber i lik størrelse slik at de kan stables og brennes jevnt. Disse har ligget til tørk i ett år.

Må vente på noen vindstille maidager
Selve brenningen må skje på et tidspunkt med lite vind. Derfor er det vanskelig å si eksakt når brenningen starter, men Mangor håper å kunne gi tre dagers varsel til publikum. Ønsker du å bli varslet? Meld deg på nyhetsbrev om tjærebrenning på Karmøy her.

Bakgrunnen for prosjektet
Fortidsminneforeningen begynte i 2021 med en ny satsning på milebrent tjære. Formålet er å øke produksjonen på tradisjonell tjære som skal gå til vedlikehold av stavkirker og andre middelalderbygninger i tre og systematisere kunnskap om bruk av milebrent tjære og holdbarhet for overflatebehandlingen.

Tjæremilen ligger å på Ytraland på Karmøy. Adressen er Sundvegen 538.

Tjærebrenning er jordnært – og samtidig ren magi: Gamle, tørre tyrirøtter forvandles til varm, rennende tjære i løpet av noen timer. Her er filmen fra milebrenning sommeren 2022, en mer enn tusen år gammel tradisjon i Norge. Nyt og lær!