Tøffe tante Fresia inntar Steinvikholm slott

Publisert 18.06.2021

Åpent daglig fra 1. juli til 15. august

Interaktivt teater, aktivitetsdager, escape room, digital tidsreise og historiske vandringer. Steinvikholmsommer er et fullspekket program for både barn og voksne.

I sommer åpner vi slottet til Norges siste erkebiskop med lek og spenning for små og store. Middelalderslottet er åpent daglig fra 1. juli til 15. august, med et mer variert tilbud enn noen gang.  Historiske vandringer hver lørdag og søndag, escape room på lørdager og aktivitetssøndager for barn – og nytt av året; den interaktive teaterforestillingen «Oppdrag Steinvikholm».

Interaktivt teater for barn

Teaterkvartetten består av fire unge dramapedagoger som tidligere har laget den interaktive forestillingen «Mysteriet på Vøienvolden», Fortidsminneforeningens eiendom i Oslo. Den gode mottakelsen blant de unge i 2019 ga mersmak, og denne sommeren setter Teaterkvartetten kursen mot Trøndelag og storslagne Steinvikholm. Hovedpersonen denne gang er Tante Fresia, den tøffeste slektningen til foreningens maskot Fortimus – flaggermusa med supervernkrefter.

Forestillingen vil ta utgangspunkt i deler av anleggets historie, og vil gjennom drama, lek og utforskning la barn og unge bli kjent med slottets spennende historie. I ruinene av Steinvikholm slott vil det nemlig skje mystiske ting: Et nøkkelknippe har blitt funnet, men hvor passer nøklene? Tar du oppdraget? Bli med og hjelp oss å finne ut av det!

I den interaktive forestillingen inviterer vi barn til å være med på en vandring i historien. Hvorfor ble slottet bygget? Hvem var egentlig Nils Lykke? Og kommer Tante Fresia til å fortelle spøkelseshistorier denne gangen også?

Forestillingen retter seg mot barn i alderen 5-12 år. Det er 20 plasser på hver forestilling og alle som skal være med må løse billett, også voksne. Det er forestillinger hver dag kl. 12 og 15 i perioden 4. juli-11. juli (foruten 7. juli).

DIGITAL VEI TIL KULTURARVEN: 3D-TUR TIL STAVKIRKER, ET KLOSTER ANNO 1250 OG MYE MER

Alle arrangementene krever påmelding: Kjøp billett på forhånd på: www.linticket.no

HELE PROGRAMET FOR BARN OG VOKSNE PÅ STEINVIKHOLM I SOMMER (PDF)

Sentral del av vår nasjonale historie

Steinvikholm slott er et av Norges viktigste nasjonale kulturminner. Anlegget stod på 1500-tallet sentralt i virksomheten til sterke samfunnskrefter, i en brytningstid både for land og religion. På 1800-tallet ble borgen gjenoppdaget og senere istandsatt av samfunnskrefter som var opptatt av nasjonsbygging gjennom kulturminnevern.

Siden 1894 har anlegget vært i Fortidsminneforeningens eie. Som eier av anlegget har vi et ønske og en visjon om at stedet skal bli en naturlig destinasjon for besøkende til regionen og gi stedet den sentrale plasseringen som historien tilsier. Også lokalbefolkningen er viktige for oss i Fortidsminneforeningen, og ved å henvende oss spesielt til unge i vår formidling, ønsker vi å gi motivasjon til læring og gi de unge en stolthet for kulturminner i nærmiljøet.

ALLE FORENINGENS EIENDOMMER: SJEKK SESONG OG ÅPNINGSTIDER

Sommertilbud for alle

Med få midler har Fortidsminneforeningen Den trønderske avdeling de siste årene etablert et rikholdig sommertilbud på Steinvikholm, #steinvikholmsommer, med et spesielt fokus på nettopp barn og unge. Steinvikholmsommer er et populært tilbud både blant lokalbefolkningen og tilreisende. I tillegg til «Oppdrag Steinvikholm» arrangeres aktivitetsdager fem søndager på rad: Latinnskole 18. juli, Arkeologidag 25. juli, Ridderdag 1. august, Klosterdag 8. august og Musikk- og Maskeradedag 15. august.

I tillegg til daglige omvisninger og historiske vandringer hver lørdag og søndag, er det mulighet til å begi seg inn i escape room hver lørdag. «Escape room BONDEN» er historieformidling basert på lek og oppgaveløsning og passer for alle over 16 år.

Slottet er åpent hver dag fra 1. juli -15. august, kl. 11-17. Omvisninger vil skje hver hele time fra kl. 12 til kl. 16. Ønsker du å bli med er det bare å henvende seg til kiosken.

VANLIG INNGANG: Barn: 30 kr Voksen: 75 kr

Alle arrangementene krever påmelding og har andre priser: Kjøp billett på forhånd på: www.linticket.no

HELE PROGRAMMET FOR BARN OG VOKSNE PÅ STEINVIKHOLM I SOMMER (PDF)