Nå er tre av stavkirkene våre i Sogn åpne for besøk

Publisert 15.04.2020

Åpner for begrenset besøk i en koronatid

Fra 1. mai satser foreningen på å åpne stavkirkene Borgund, Urnes og Hopperstad for begrenset og forhåndsbestilt besøk: Vi gleder oss til å tilby grupper på maks fire personer guidet omvisning i disse tre unike kulturskattene.

15. april er normalt startskuddet for sommersesongen ved Fortidsminneforeningens besøkseiendommer, med åpningen av Borgund stavkirke i Lærdal i Sogn som første attraksjon ut. I mai skulle etter planen verdensarven Urnes stavkirke i Luster og Hopperstad stavkirke i Vik (begge i Sogn) fulgt på, og fra midten av juni ville normalt rundt 30 av våre eiendommer landet rundt vært åpne for norske og utenlandske besøkende. Slik blir det ikke i år. Myndighetene opprettholder forbudet mot arrangementer og festivaler frem til 15. juni, noe som også berører landets museumsdrift.

Likevel: Fortidsminneforeningen ønsker å holde åpent der det er mulig – og kun der det lar seg gjøre trygt innenfor rammene myndighetene setter for å ivareta krav til smittevern. Derfor har vi bestemt oss for en forsiktig start – nettopp i de tre stavkirkene Borgund, Urnes og Hopperstad: Her åpner vi for guidet omvisning for grupper på maks fire personer, og forutsetningen er at besøket er forhåndsbestilt. Ta kontakt med den aktuelle stavkirken på e-post for priser og tidspunkt: borgund@stavechurch.com, urnes@stavechurch.com, hopperstad@stavechurch.com

– Alle vi som jobber ved stavkirkene har som vanlig gledet oss til å kunne ønske både norske og utenlandske turister velkommen. Dette begrensede tilbudet er en liten forsmak på det vi håper skal utvikle seg til en fin sommer og høst, forholdene tatt i betraktning, sier Tanna Gjeraker, daglig leder for Borgund stavkirke. Hun understreker at det må gjøres avtale på forhånd, at henvendelsene av praktiske hensyn kun skjer på e-post og at tilbudet løpende vurderes i henhold til myndighetenes gjeldende råd.

Flere eiendommer er alltid tilgjengelige

Flere av våre 42 historiske eiendommer kan oppleves denne våren: Alle våre klosterruiner i Trøndelag (Reinskloster, Munkeby og Tautra) er tilgjengelige for alle året rundt, det samme er Olavsstøtten på Stiklestad; hva med å ta en utflukt til en av disse? Tunet på Vøienvolden gård på Sagene i Oslo er alltid åpent for besøk; i denne løkkegården fra 1600-tallet kan du oppleve et selvbetjent utendørsmuseum og en idyllisk hage. Og gjennom tunet på Abborhøgda, skogfinnetorpet vårt i Kongsvinger i  Innlandet (Hedmark) går Finnskogleden, en av Turistforeningens turløyper.

Oppleve Norge i år?

Alt tyder på at det er Norgesferie som vil gjelde for oss nordmenn i år, i den grad myndighetene åpner for fritidsreiser utover sommeren og høsten. Her ligger det muligheter for å oppleve foreningens mange unike attraksjoner, også de mindre besøkte. Vi har allerede et uttalt mål om å satse på bærekraftig besøksvirksomhet og å fordele trykket fra turismen på flere av eiendommene våre. Kanskje blir 2020 året du opplever en av våre mindre besøkte kulturskatter, som stavkirkene Nore, Uvdal og Torpo i Viken (Buskerud)?

Les også: Jorunn ønsker velkommen til "den glemte dalen"

Vi gjør oppmerksom på at besøksinformasjonen for hver av våre eiendommer ikke er oppdatert i henhold til korona-situasjonen – den viser ordinær sesong/åpningstid i et normalår. Priser ved gruppebesøk i Borgund, Urnes og Hopperstad i mai og juni oppgis ved henvendelse på e-post.

Støtt arbeidet vårt for kulturminner i Norge - bli medlem!