Velkommen inn i skattkammeret i sommer!

Publisert 05.05.2022

Unike historiske eiendommer - unike opplevelser

En vårlig utflukt? Eller planer for sommerferien? Her får du oversikten over sesongåpning for alle Fortidsminneforeningens besøkseiendommer. Stavkirkene Urnes og Borgund kan du besøke allerede nå, flere åpner de neste ukene. Og husk: Som medlem kommer du gratis inn!

2. mai kunne guide Line Illemann og kollegene endelig åpne porten og døra til Urnes stavkirke. Denne skatten ved naturskjønne Lustrafjorden i Sogn kan du oppleve helt til 30. september.

Også Logtun kirke i Frosta åpnet for besøkende denne uken, mens Borgund stavkirke i Lærdal startet sommersesongen allerede 15. april. Besøkstallene der disse første ukene tyder på at interessen for å oppleve Norge holder seg, post-korona. Utenlandske turister er også på vei tilbake.

Blant Fortidsminneforeningens attraksjoner finner du i tillegg til Urnes og Borgund også stavkirkene Hopperstad, Kaupanger, Rødven, Kvernes, Torpo, Nore og Uvdal, og alle åpner for besøk etter hvert (se oversikt lenger ned i saken). Men foreningens friluftsmuseum består av enda mye mer: middelalderkirker, et gårdsanlegg fra 1600-tallet, en mektig slottsruin og et knippe klosterruiner er blant alt det du kan oppleve.

Gjestfrie og kunnskapsrike besøksansvarlige, guider og frivillige skal sørge for at du får en god og givende opplevelse. De minste besøkende – fremtidens kulturminnevernere – har vi heller ikke glemt: Aktivitetsheftet om Fortimus, flaggermusa med supervernekrefter, er et tilbud til de yngste ved flere av våre besøkseiendommer.

SOMMERSESONGEN 2022

Sjekk åpningstider, priser, omvisning for grupper og andre opplevelser i området rundt i lenken til hver besøkseiendom.

BORGUND STAVKYRKJE, Lærdal, Vestland: 15. april til 15. oktober

LOGTUN KIRKE, Frosta, Trøndelag: 1. mai til 15. september

URNES STAVKYRKJE, Luster, Vestland: 2. mai – 30. september

HOPPERSTAD STAVKYRKJE, Vik, Vestland: 18. mai til 18. september

TORPO STAVKIRKE, Ål, Viken: 1. juni til 31. august

KYRKJESTUGGU I TORPO, Ål, Viken: 1. juni til 31. august

UVDAL STAVKIRKE, Nore og Uvdal, Viken: 1. juni til 31. august

NORE STAVKIRKE, Nore og Uvdal, Viken: 14. juni til 14. august

KAUPANGER STAVKYRKJE, Sogndal, Vestland: 15. juni til 15. august

KVERNES STAVKIRKE, Averøy, Møre og Romsdal: 18. juni til 28. august

ROSEKYRKJA, Stordal, Møre og Romsdal: 19. juni til 14. august

HOVE STEINKYRKJE, Vik, Vestland: 21. juni til 15. august (Før-sesong: Åpen lør.-søn. 28. mai til 19. juni)

MOSTER GAMLE KYRKJE, Bømlo, Vestland: 22. juni til 15. august

RØDVEN STAVKIRKE, Rauma, Møre og Romsdal: 25. juni til 21. august

STEINVIKHOLM SLOTT, Stjørdal, Trøndelag: 1. juli til 15. august

HESTAD KAPELL, Gaular, Vestland: 1. juli til 31. juli

HUSTAD KIRKE, Inderøy, Trøndelag: Åpent alle søn. i juni, juli og august.

SAKSHAUG GAMLE KIRKE, Inderøy, Trøndelag: Åpent alle søn. i juni til august samt ons.-fre. 23. juni til 6. august.

HOLDHUS GAMLE KYRKJE, Bjørnafjorden, Vestland: Åpen for besøk etter avtale

GAUPNE GAMLE KYRKJE, Luster, Vestland: Åpent for grupper etter avtale

FINNESLOFTET, Voss, Vestland: Juni til august. Omvisning for grupper må bestilles

LILLINGSTONHEIMEN, Fjaler, Vestland: Grupper kan bestille omvisning.

ÅPENT HELE ÅRET

Flere av våre eiendommer er allment tilgjengelige og kan besøkes til alle årets tider.

TAUTRA KLOSTERRUIN, Frosta, Trøndelag

Utstillingen Anine Hansen – gjestekunstner Tautra/Munkeby 2021 kan oppleves i Klostergården ut september

MUNKEBY KLOSTERRUIN, Levanger, Trøndelag

OLAVSSTØTTEN PÅ STIKLESTAD, Verdal, Trøndelag

REINS KLOSTER, Indre Fosen, Trøndelag: Omvisning med guide i ukene 25 til 33

VØIENVOLDEN GÅRD, Oslo: Gårdsanlegg med hage allment tilgjengelig

Som medlem i Fortidsminneforeningen kommer du inn gratis. BLI MEDLEM.